Tuesday, September 10, 2013

Vitamin B

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.. 

Hari ni saya nak share pasal Vitamin B.. 

Vitamin B adalah kumpulan vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam metabolisme sel. Vitamin B dianggap sebagai vitamin tunggal, yang dirujuk sebagai vitamin B (kebanyakan orang merujuk kepada vitamin C). 

Kajian menunjukkan bahawa ia adalah vitamin kimia yang berbeza yang sering wujud bersama dalam makanan. Secara umum, makanan tambahan yang mengandungi kesemua lapan dirujuk sebagai vitamin B kompleks. Secara individu Vitamin B tambahan disebut dengan nama yang khusus setiap vitamin (contohnya, B1, B2, B3 dan lain-lain)

Sekiranya kita tidak mengambil Vitamin B yang cukup dalam diet seharian kita, terdapat beberapa kesan sampingan. Berikut adalah pecahan ringkas daripada pelbagai jenis makanan dan di mana kita boleh perolehi melalui sumber makanan semula jadi

  • Vitamin B1 - Ini akan meningkatkan peredaran darah, membantu dalam pembentukan darah dan metabolisme karbohidrat , mengekalkan selera makan dan penghadaman biasa. Penting untuk sistem saraf berfungsi dengan baik serta membantu sistem jantung dan otot berfungsi dengan baik..
Found In: Bijirin, Peas, Beans, Peanuts, Yis, Badam dan kuning telur.

  • Vitamin B2 - Membantu badan memecahkan asid amino , mengawal tenaga, pertumbuhan , hormon dan pembentukan sel-sel darah merah. Menyokong pernafasan selular. Menghalang bibir pecah dan lidah terbakar.
Found In: Putih telur, daging tanpa lemak, ikan, gandum, badam, cendawan dan susu.

  • Vitamin B3 - Yang ini adalah penting untuk sintesis lemak , protein dan pecahan karbohidrat , pernafasan tisu, kesihatan kulit , lidah dan sistem penghadaman . Dos yang lebih tinggi boleh membantu mengurangkan kolesterol.
Found In: yis, daging tanpa lemak, ayam, ikan salmon, tuna, kekacang, bijirin gandum, kacang tanah.

  • Vitamin B5 - membantu badan memetabolismekan karbohidrat dan lemak. Ofset dermatitis yang berkaitan dengan kekurangan dan sindrom ' kaki terbakar .
Found In: Telur, ayam, avokado, kacang soya, bijirin, kacang, kentang manis, yis dan brokoli.

  • Vitamin B6 - membantu tubuh untuk menyerap dan metabolisme asid amino , untuk menggunakan lemak, dan untuk membentuk sel-sel darah merah. Vitamin B6 yang terlibat dalam metabolisme protein dan karbohidrat serta pengeluaran insulin.
Found In: Ayam, ikan, telur, beras, kacang soya, oat, gandum, kacang tanah, walnut, pisang, avokado dan lobak merah.

  • Vitamin B12 - membantu kesihatan sel darah merah, merawat anemia, digunakan dalam pengurusan neuropati. Vitamin B12 adalah perlu bagi penggunaan lemak yang betul, karbohidrat, dan protein untuk bina badan.
Found In: Daging, tuna, susu, keju, yogurt, telur, kacang soya dan produk soya.

Okay diharap anda boleh melihat betapa pentingnya mengambil Vitamin - B. Ia penting untuk memastikan kita berada di tahap yang terbaik.

No comments:

Post a Comment