Wednesday, April 23, 2014

Macam mana boleh terjebak dengan Shaklee..

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) :) :) ...

Apa khabar anda semua hari ni?? Harap-harap sentiasa dalam keadaan sihat dan sentiasa berada di bawah lindungan Dari-Nya.. Okay lah entry saya kali ni lain sket dari yang lain sebab saya nak share pengalaman saya bersama Shaklee.. Macam mana saya boleh terjebak dengan Shaklee ni..

Kisahnya bermula masa bulan Julai 2012.. Masa tu umur anakanda tercinta saya 5 bulan.. Alkisahnya masa tu bawak la Haziq ni pergi klinik pakar kanak-kanak.. Masa tu Haziq tak sakit pun tapi bawak pergi klinik sebab nak cucuk imunisasi 5 bulan.. Masa pergi klinik tu doktor cakap berat Haziq sangat tak menepati berat yang sepatutnya..

Doktor tu siap suruh saya topup susu formula supaya berat Haziq naik lagi.. Doktor tu pun cakap kemungkinan susu saya tak banyak.. Saya syok-syok sendiri anggap susu saya banyak.. Sebab tu berat Haziq naik agak slow.. Saya memang dah tekad tak nak bagi Haziq susu formula.. Memang nak fully breastfeed Haziq..

Masa doktor cakap tu tuhan saja yang tahu macam mana sedihnya perasaan saya masa tu.. Dalam diam saya menangis sebab duk memikir betul ke susu saya tak cukup.. Semasa dalam kereta saya tanya suami saya patut ke bagi Haziq susu formula.. Suami saya cakap kalau boleh breastfeed je tak payah bagi susu formula..

Sampai je kat rumah saya terus ambil pam dan perah susu saya.. bile perah tu banyak gak susu yang saya dapat.. Saya tak puas hati malam tu try pam lagi dan memang susu saya banyak.. Saya pun terkilan jugak sebab kebanyakan baby yang fully breastfeed ni montel-montel badannya tapi tidak pada Haziq.. So saya try mintak kawan saya no tel pakar laktasi yang dia kenal..

Bila berborak tu kawan laktasi tu cakap ada je baby yang fully breastfeed badan tak montel.. Ikut pada keturunan.. Saya rasa apa yang dia cakap tu betul juga sebab saya masa baby pun bukan jenis montel.. Mungkin Haziq ikut macam saya masa saya baby dulu.. Borak punya borak rupanya kawan laktasi nai jual Shaklee..

Sebelum tu memang ada dengar-dengar dah kawan-kawan duk cerita pasal Shaklee tapi saya tak ambil port sangat.. Yela ingatkan benda biasa-biasa je.. So saya try la tanya kawan laktasi tu tentang Shaklee.. Dia cakap boleh kalo nak try.. Sebab mungkin badan saya kekurangan nutrient, sebab tu Haziq tak montel.. Masa tu kalo ikutkan hati memang nak amik set lengkap tu tapi belum mampu sebab saya pun bukannya bekerja.. Harap duit suami la kalo nak beli pun..

Suami pun cakap beli yang basic je dulu.. Masa tu ingat lagi.. Dulu-dulu set menyusu tu dikenali sebagai set B.. Dalam set B ada Vita-Lea, B Complex, Vitamin C dan Alfalfa.. OsteMatrix tak ambil pun sebab masa tu ambil kalsium yang saya beli di farmasi.. ESP suami saya cakap tunggu gaji bulan depan.. So saya pun just ambil Set B tu je dulu.. Kalo bukan sebab Haziq rasanya tak terfikir dan terdetik langsung hati nak ambil Shaklee ni.. Tapi bila memikirkan sebab anak, so saya try je ambil..

So start daripada situ la saya mula mengenali Shaklee dan pada masa yang sama terjatuh hati pada produk Shaklee ni.. Ye la kan bila ambil vitamin tu rasa berbeza la bebanding dengan sebelum saya ambil Shaklee ni.. Mula-mula tu rasa berat hati gak nak keluarkan duit dalam RM 2++ untuk beli vitamin kan.. Takut tak serasi ke apa ke.. Tapi Alhamdulillah ternyata Shaklee telah banyak merubah gaya hidup saya terutama sekali tahap kesihatan yang semakin meningkat..

Saya rasa tu je dulu buat masa ni.. Lepas ni saya akan sambung cerita apa perbezaan yang saya rasa setelah consume Shaklee ni.. Soo Tungguuuu..

No comments:

Post a Comment