Wednesday, May 14, 2014

My Real Story : Perbezaan antara 1st & 2nd..

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) :) :).. Harap anda semua sihat la hendaknya.. Saya hari ni agak kurang sihat sebab selsema.. Selsema sebab berjangkit dengan anak.. Bukannya anak yang berjangkit dengan kita..hihi.. Okay entry saya pada hari ni berkaitan dengan diri saya sendiri..

Satu-satunya gambar nampak perut yang saya ada..

Kalau tengok pada tajuk " Perbezaan antara 1st & 2nd ".. Apa dia 1st & 2nd ni kan.. hihi.. Okay sebenarnya hari ni nak story la pengalaman saya pregnant sulung dan pregnant kedua ni.. Banyak sangat pengalaman dan perbezaan yang saya rasa sebelum ni dan juga sekarang ni..

Sedar xsedar kandungan saya dah pun masuk 31 minggu.. Rasa macam baru sangat pregnant tapi dah masuk 3rd trimester dah.. Maknanya tinggal beberapa minggu saja lagi baby dalam perut ni nak keluar kan.. Sekarang banyak kali cakap dengan baby nak dia keluar 7 Julai sebab bagi mama dia puasa dulu dalam seminggu.. Kalo tak nanti jenuh nak mengganti..

Okay tak nak celoteh panjang lebar sangat, so saya nak cerita la pengalaman pregnant dulu dan sekarang.. Memang pregnant kali ni banyak sangat perbezaan yang saya rasa.. Bukan sedikit tau tapi banyak.. Saya ringkaskan saja la ya..

1st Pregnant :

  • Alahan yang teruk - banyak muntah2 masa 1st trimester
  • Selalu cramp kaki waktu malam - walaupun dah letak kaki atas bantal still kene cramp kaki
  • Selalu sakit gusi - lebih2 lagi waktu malam
  • Selalu rasa ngilu kat gigi
  • Gosok gigi mesti berdarah
  • Selalu sakit belakang dan lenguh2 badan
  • Sangat tak aktif dan malas nak buat kerja rumah
  • Sembelit dan hampir2 nak jadi buasir
  • HB tak berapa cantik - around 10 - 11
  • Berat badan tak berapa maintain - pernah dapat pen kaler merah :)
  • Tak berapa boleh nak banyak bejalan - baru berjalan sket dah nak kene duduk berehat pastu baru sambung balik
  • Susah nak tido waktu malam - tido tak berapa lena


2nd Pregnant :

  • Kurang alahan- setakat loya2 je 
  • Tiada lagi cramp kaki - tak pernah langsung cramp kaki
  • Tiada masalah sakit gusi
  • Tiada rasa ngilu pada gigi
  • Tiada darah semasa memberus gigi
  • Tiada masalah sakit belakang - lenguh2 biasa tu ada tapi bangun esok pagi tu mesti hilang rasa lenguh
  • Sangat aktif - boleh uruskan keja rumah sambil jaga Haziq yang sangat lasak & aktif
  • Tiada masalah sembelit malah proses pembuangan lebih lawas dan lancar
  • HB maintain dan cantik - bacaan HB around 12 - 13
  • Berat badan maintain - tidak naik secara mendadak dan tak pernah dapat pen warna merah
  • Masih mampu menyusukan Haziq walaupun tengah pregnant
  • Boleh berjalan macam orang biasa - pernah pusing satu ekspo baby kat KLCC tanpa rasa lenguh2 kaki dan belakang
  • Boleh tido malam dan sangat lena

Okay itu antara pengalaman dan perbezaan yang saya rasa semasa pregnant.. Mesti semua tertanya-tanya kenapa saya boleh rasa perbezaan tu semua.. Ramai yang mungkin dah tahu apa rahsia saya tetapi mungkin ada juga yang masih tidah mengetahui rahsia saya ni..hihi..

Haa bagi yang belum tahu tu, pregnant kali ni memang saya amalkan Shaklee 100%.. Kalo pergi check up pun memang saya awal-awal dah bagitahu doc yang saya amalkan Shaklee.. Doc pun siap cakap good.. Alhamdulillah setakat ni memang tiada masalah pregnant kali ni.. Kalo pregnant dulu setiap kali jumpa doc macam-macam yang saya tanya doc..


Seperti dalam gambar yang saya letak ni, itu adalah antara vitamin yang saya amalkan.. In shaa Allah berpantang kali ni pun saya akan amalkan Shaklee jugak.. Yang berpantang tu nanti saya akan update pada entry yang lain ya.. Untuk dalaman saya memang dah bercadang untuk ambil Shaklee 100%.. No jamu2..

Sekian untuk kali ini ya.. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk baca dan tatap entry saya ni.. In shaa Allah banyak lagi info menarik yang akan share pada anda semua..


Untuk Info & Order:

Norhafizah Abd Halim
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 881731
Email: purplepipery@yahoo.com
SMS/Whatsapp: 019 659 1541

No comments:

Post a Comment